Przedszkole Tęczowe

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki

Rozwój dziecka 6-letniego

Email Drukuj PDF

CHARAKTERYSTYKA DZIECKA 6-LETNIEGO

 

Umiejętności, jakie dziecko powinno posiadać na starcie szkolnym, trapią wielu rodziców. Sprawa nie ogranicza się jedynie do kwestii znajomości liter i cyfr, choć zdarza się nam wpadać w pułapkę przeliczania opanowanych już głosek. Okazuje się, że dziecko rozpoczynające naukę w pierwszej klasie powinno być gotowe w wielu innych obszarach...

 

 

ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY

  • potrafi współdziałać z dziećmi w zabawie
  • przestrzega zasad i umów zawartych w grupie
  • potrafi kontrolować swoje zachowanie
  • szanuje prawa i własności innych
  • jest otwarty w kontaktach z dorosłymi
  • z chęcią okazuje swoje uczucia
  • jest samodzielny w czynnościach codziennych i samoobsłudze
  • dba o swoje rzeczy i porządek na półce
  • sprząta po sobie zabawki, pomoce
  • umie przekazać rodzicom informacje i polecenia otrzymane od nauczyciela

 

ROZWÓJ MOWY I MYŚLENIA

  • rozumie i zapamiętuje złożone polecenia
  • posiada bogaty zasób słownictwa
  • jest aktywny podczas zajęć, zabiera głos w dyskusji
  • potrafi wypowiadać się rozwiniętymi zdaniami
  • uważnie słucha bajek i opowiadań
  • rozumie ich treści
  • doprowadza pracę do końca nawet gdy napotyka trudności
  • odtwarza treści wiernie [wierszy i piosenek]
  • potrafi ułożyć historyjkę obrazkową z 3 obrazków
  • dokonuje analizy i syntezy głoskowej wyrazu
  • próbuje czyta proste zdania, łatwe wyrazy
  • mowa prawidłowa
  • jest skupiony na przedmiocie zajęć, uważnie śledzi ich przebieg
  • potrafi ułożyć obrazek z 6 części
  • rozpoznaje i nazywa podstawowe kolory i pochodne

 

ROZWÓJ POJĘĆ MATEMATYCZNYCH

  • potrafi określić położenie przedmiotów w przestrzeni
  • potrafi określić kierunki w przestrzeni
  • jest świadome stronności swego ciała
  • rozpoznaje i nazywa figury geometryczne [koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt, kula, sześcian]
  • potrafi wyodrębnić zbiory przedmiotów
  • klasyfikuje przedmioty wg cech:

▪ wielkości

koloru

kształtu

funkcji

  • liczy w zakresie 10
  • zna i posługuje się liczebnikami do 10

głównymi

porządkowymi

  • dodaje i odejmuje w zakresie 10/ na konkretach/
  • rozpoznaje i nazywa cyfry oznaczające liczby od 0 do 10
  • rozumie i stosuje znaki matematyczne/ = ,+ , - ,<,>/

 

WYCHOWANIE MUZYCZNE I PLASTYCZNE

  • potrafi podać liczbę zwrotek słyszanej piosenki
  • potrafi określić budowę piosenki: zwrotka, refren
  • poznaje akompaniament do: marszu, biegu, podskoków
  • rozpoznaje dźwięki instrumentów perkusyjnych
  • zna kierunki kreślenia od lewej do prawej
  • poprawnie posługuje się nożyczkami
  • prawidłowo odwzorowuje znaki litero-podobne
  • potrafi wykonać:
  1. owydzierankę
  2. owycinankę
  3. oformę przestrzenną z papieru
  4. orysunek dowolny: bogaty w szczegóły
  5. orysunek postaci ludzkiej: posiada podstawowe części

 

ORIENTACJA W ŚRODOWISKU

  • zna nazwę swojej miejscowości
  • zna nazwę swojego kraju [flagę, godło]
  • zna pory roku
  • określa zmiany związane ze zmianami pór roku
  • zna dni tygodnia
  • zna swoje imię i nazwisko
  • zna ulicę i numer domu
  • zna zasady ruchu drogowego

 

ROZWÓJ FIZYCZNY

  • bierze udział w zajęciach gimnastycznych
  • samodzielnie przebiera się w strój gimnastyczny
  • przechodzi przez tory przeszkód
  • potrafi rzucać i chwytać piłkę
  • wykonuje rzuty przyborami ręką prawą i lewą
  • wspina się na przyrządy
  • toczy piłkę oburącz
  • zachowuje równowagę na ławeczce
 

Naszą witrynę przegląda teraz 2 gości