Przedszkole Tęczowe

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki

Regulamin Rady Rodziców

Email Drukuj PDF

REGULAMIN RADY RODZICOW


działającej przy Przedszkolu Samorządowym Nr 1 w Janowie Lubelskim, przy ul. Ogrodowej 18.
      Działając na podstawie art. 53 i 54 ustawy z dnia 07.09.1991 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr. 67, poz. 329 z późniejszymi zmianami) oraz Statutu Przedszkola Samorządowego nr 1, Rada Rodziców uchwaliła Regulamin o następującej treści:


Rozdział 1
CELE , ZADANIA I KOMPETENCJE RADY RODZICÓW


§1


Rada Rodziców jest samorządnym przedstawicielstwem wszystkich rodziców (opiekunów) uczniów Przedszkola Samorządowego Nr 1, współdziałającym z Dyrektorem, Radą Pedagogiczną, organami nadzorującymi oraz innymi organizacjami ( z wyjątkiem organizacji politycznych ) i instytucjami w realizacji zadań Przedszkola.


§ 2.


1. Celem Rady Rodziców jest:
a) reprezentowanie ogółu rodziców dzieci uczęszczających do Przedszkola,
b) wspomaganie działalności Przedszkola w zakresie doskonalenia procesu wychowawczego i dydaktycznego, poprawa warunków technicznych i wyposażenia,
c) aktywizowanie ogółu rodziców (opiekunów) do czynnego udziału w realizacji nauczania, wychowania i opieki oraz udzielania w tym zakresie pomocy Przedszkolu,
d) tworzenie właściwego klimatu społecznego i warunków materialnych do funkcjonowania Przedszkola.


§ 3.


1. Do podstawowych zadań Rady Rodziców należą:
a) pobudzanie i organizowanie różnych form aktywności rodziców na rzecz realizacji programu pracy Przedszkola,
b) wyrażanie opinii, wniosków i stanowisk rodziców w sprawach przewidzianych przez prawo oświatowe i statut Przedszkola,
c) gromadzenie i dysponowanie środkami finansowymi dla wspierania statutowej działalności Przedszkola oraz ustalanie zasad ich wydatkowania,
d) zapewnienie rodzicom, we wspólnym działaniu z Dyrektorem Przedszkola, nauczycielami oraz innymi organami, rzeczywistego wpływu na działalność Przedszkola,
e) pomoc w doskonaleniu organizacji i warunków pracy Przedszkola.


§ 4.


1. Do Kompetencji Rady Rodziców Przedszkola należy:
a) uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną:
- programu wychowawczego obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do dzieci, realizowanego przez nauczycieli,
- programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych dzieci oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do dzieci, nauczycieli i rodziców;
b) opiniowanie szkolnego zestawu programów nauczania i zestawu podręczników.
W uzasadnionych przypadkach Rada Rodziców może wnioskować do rady pedagogicznej
o    dokonanie zmian w tych zestawach, z tym że zmiana nie może nastąpić w trakcie roku szkolnego;
c) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania Przedszkola;
d) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora Przedszkola;
e) opiniowanie pracy Dyrektora, na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, w celu dokonania oceny jego pracy;
f) opiniowanie pracy nauczycieli odbywających staż na kolejny stopień awansu zawodowego, w celu dokonania oceny dorobku zawodowego nauczyciela.
2. Porozumienie z Radą Pedagogiczną w sprawie programów o których mowa w pkt 1. ppkt a lub b, powinno nastąpić w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego. W razie niedotrzymania tego terminu program ten ustala Dyrektor Przedszkola w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez Dyrektora obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
3. Rada Rodziców może występować do Dyrektora i innych organów Przedszkola, organu prowadzącego Przedszkole oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach Przedszkola.
4. Rada Rodziców może porozumiewać się z innymi radami rodziców, ustalając zasady i zakres współpracy.


Rozdział 2
ORGANY RADY RODZICÓW, ICH STRUKTURA I ZADANIA


§ 5.


Oddziałowa Rada Rodziców
1. Oddziałowa Rada Rodziców wybierana jest w tajnym głosowaniu na pierwszym ogólnym zebraniu rodziców lub opiekunów prawnych dzieci danego oddziału w każdym roku szkolnym, przy czym obowiązuje zasada że jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic lub opiekun.
2. Tryb przeprowadzania wyborów do Oddziałowej Rady Rodziców:
a) wybór komisji skrutacyjnej - min 2 osoby,
b) zgłoszenie kandydatów do rady - rodzice mogą sami zgłaszać chęć kandydowania,
c) rodzice obecni na zebraniu wypisują na dostarczonych kartkach trzy nazwiska spośród zgłoszonych kandydatów,
d) komisja skrutacyjna zbiera kartki z nazwiskami, podlicza ilość głosów oddanych na poszczególnych kandydatów i ogłasza wyniki wyborów podając nazwiska trzech osób, które uzyskały największą liczbę głosów i tym samym tworzą Oddziałową Radę Rodziców,
e) komisja skrutacyjna sporządza protokół na okoliczność odbytych wyborów. Protokół przekazywany jest do dokumentacji Rady Rodziców Przedszkola.
3. Rodzice wybrani do Oddziałowej Rady wybierają ze swego grona przewodniczącego rady, sekretarza i skarbnika oraz ustalają która z tych osób będzie pełnił funkcję delegata do Rady Rodziców Przedszkola i jego zastępcy.
4. Kadencja Oddziałowej Rady Rodziców trwa 1 rok.
5. W posiedzeniach Oddziałowej Rady może brać udział wychowawca klasy z głosem doradczym.
6. Rodzice uczniów danego oddziału mogą odwołać Oddziałową Radę Rodziców w całości lub poszczególnych jej członków w następujących przypadkach:
1) utraty zaufania rodziców lub opiekunów prawnych, reprezentujących co najmniej, 10 dzieci danego oddziału,
2) odejścia dziecka z oddziału,
3) rezygnacji z pełnionej funkcji.
7. Odwołanie całości lub części Oddziałowej Rady Rodziców odbywać się może na każdym zebraniu rodziców lub opiekunów dzieci danego oddziału. Na tym samym zebraniu oddziałowym, w tajnym głosowaniu, wybierane są nowe osoby.
8. Podstawowe zadania Oddziałowej Rady Rodziców, to między innymi:
1) realizacja zadań Rady Rodziców Przedszkola w danym oddziele, a w szczególności dostosowanie zadań określonych w § 3 do konkretnych potrzeb oddziału, wyrażanych przez rodziców lub opiekunów prawnych, dzieci i nauczycieli,
2) współdziałanie ze wszystkimi rodzicami i włączanie ich do realizacji programu działania Rady Rodziców Przedszkola oraz do pomocy i udziału w życiu oddziału i Przedszkola.


§ 6.


Skład Rady Rodziców Przedszkola
1. W skład Rady Rodziców Przedszkola wchodzą, po jednym przedstawicielu Oddziałowych Rad, wybranych zgodnie z przepisami § 5 pkt 2.
2. Do podstawowych zadań przedstawiciela Oddziałowej Rady należy:
a) uczestniczenie w zebraniach plenarnych Rady Rodziców Przedszkola,
b) aktywne włączanie w się realizację zadań Rady, a szczególnie w prace powoływanych komisji opiniujących,
c) reprezentowanie oddziału na forum Rady,
d) wymiana informacji między Radą a rodzicami dzieci poszczególnych oddziałów,
e) zachęcanie rodziców dzieci poszczególnych oddziałów do pomocy i udziału w realizacji zadań Rady Rodziców Przedszkola,
f) przekazywanie sprawozdań z działalności Rady na forum oddziału,
3. Liczba członków Rady Rodziców odpowiada liczbie przedstawicieli Rad Oddziałowych.
4. Kadencja członków Rady trwa 1 rok.
5. Członkowie    Rady Rodziców zobowiązani są do znajomości i przestrzegani uchwalonego Regulaminu oraz wypełniania wynikających z niego zobowiązań.
6. Członkostwo w Radzie i wszelkie funkcje pełnione są społecznie.
7. Rodzicom, których dzieci zakończyły uczęszczanie do Przedszkola, wygasa mandat delegata do Rady.


§ 7.


Organy Rady Rodziców Szkoły
1. Organami Rady Rodziców Przedszkola są:
1) Zebranie plenarne - najwyższa władza ogółu rodziców,
2) Prezydium - wewnętrzny organ kierujący pracami Rady,
3) Komisja Rewizyjna - organ kontrolny.


§ 8.


Zebranie plenarne Rady Rodziców
1. Zebrania plenarne Rady Rodziców Przedszkola zbiera się minimum dwa razy w roku szkolnym.
2. Zebrania plenarne zwołuje Prezydium Rady:
a) na swój własny wniosek,
b) na wniosek Oddziałowych Rad Rodziców reprezentujących co najmniej 3 oddziały,
c) na wniosek Dyrektora Przedszkola lub innych organów Przedszkola
3. Członkowie Rady Rodziców Przedszkola winni być zawiadomieni o zwołaniu posiedzenia plenarnego w formie pisemnej ( można korzystać pocztę elektroniczną), minimum 3 dni przed wyznaczonym terminem zebrania. Zawiadomienie powinno zawierać porządek obrad.
4. W posiedzeniach Rady Rodziców może brać udział Dyrektor Przedszkola.
5. Rada Rodziców może zaprosić do udziału w posiedzeniach także inne osoby.
6. Rada Rodziców wybiera ze swego grona w drodze uchwały:
a) Prezydium Rady Rodziców w liczbie 4 osób,
b) Komisję Rewizyjną w liczbie 3 osób.
7. Do wyłącznej kompetencji Rady Rodziców szkoły należy podejmowanie decyzji w następujących sprawach:
a) uchwalenia i zmian regulaminu Rady Rodziców,
b) zatwierdzania budżetu Rady Rodziców,
c) zatwierdzania wysokości składek na rzecz Rady Rodziców
d) wyboru Prezydium i Komisji Rewizyjnej,
e) odwoływania Prezydium Rady lub poszczególnych jego członków,
f) zatwierdzanie rocznych sprawozdań przedkładanych przez Prezydium Rady Rodziców.
8. Uchwały Rady Rodziców zapadają zwykłą większością głosów osób obecnych na zebraniu w głosowaniu jawnym z wyjątkiem uchwał w sprawach dotyczących Regulaminu Rady (§ 15).
9. Inne plenarne posiedzenia Rady Rodziców przyjmują taki sam porządek obrad jak w pkt. 10, z tym, że opuszcza się w nim punkty dotyczące wyborów i ustalenia składek na fundusz Rady.
10. Odwoływanie Prezydium lub poszczególnych jego członków:
a) Rada Rodziców Szkoły może odwołać Prezydium w całości lub poszczególnych jego członków przed końcem kadencji wyłącznie na zebraniu plenarnym.
b) Pisemny wniosek o odwołanie, z uzasadnieniem i poparciem minimum 3 członków Rady Rodziców lub 1/2 składu Prezydium, składany jest na ręce przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
c) Przy odwołaniu stosuje się tryb przyjęty dla wyborów.
11. W przypadku odwołania członka Prezydium lub złożenia przez niego rezygnacji, Rada Rodziców Przedszkola w drodze wyboru uzupełnia skład Prezydium.
12. Posiedzenia Rady Rodziców i innych organów są protokołowane, a protokoły podlegają zatwierdzeniu na kolejnym najbliższym zebraniu danego organu.
13. Kadencja Rady Rodziców trwa 1 rok.
14. Ustępująca Rada Rodziców działa do chwili wyboru i ukonstytuowania się nowej Rady Rodziców.


§ 9.


Prezydium Rady Rodziców
1. Prezydium Rady Rodziców jest ogniwem wykonawczym realizującym przyjęty przez Radę Rodziców Przedszkola plan działania.
2. Prezydium Rady Rodziców wykonuje wszystkie zadania i kompetencje Rady Rodziców pomiędzy jej zebraniami z wyłączeniem spraw wymienionych w § 8 pkt. 7 .
3. Do podstawowych zadań Prezydium należy:
a) bieżące kierowanie pracami Rady w okresie między zebraniami, w tym gospodarką finansową Rady,
b) realizacja planu finansowego Rady oraz podejmowanie decyzji o jego zmianach,
c) wykonywanie uchwał Rady,
d) powoływanie i nadzór nad pracami komisji utworzonych w celu wydania opinii w sprawach przytoczonych w kompetencjach Rady w § 4 niniejszego regulaminu,
e) zatrudnianie osób (zlecanie usług) niezbędnych do realizacji zadań Rady,
f) reprezentowanie Rady i ogółu rodziców wobec Dyrektora i innych organów Przedszkola
oraz na zewnątrz,
g) przygotowanie i przedstawienie rocznego sprawozdania ze swojej działalności przed Radą Rodziców,
h) przygotowanie projektu planu finansowego i przedstawienie do zatwierdzenia przez Radę. Plan finansowy Rady tworzony jest oddzielnie na każdy rok szkolny, tj. na okres od 1 września do 31 sierpnia.
i) przygotowywanie projektów uchwał w zakresie spraw będących w wyłącznej kompetencji Rady Rodziców.
4. Prezydium ze swego grona wybiera:
  1) Przewodniczącego
  2) Wiceprzewodniczącego
  3) Skarbnika
  4) Sekretarza.
5. Uchwały Prezydium Rady Rodziców są podejmowane w głosowaniu jawnym przy obecności przynajmniej połowy składu Prezydium, większością głosów. W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos Przewodniczącego. Posiedzenia Prezydium są protokołowane, a protokoły przechowywane w dokumentacji Rady.
6. W posiedzeniach Prezydium Rady Rodziców może brać udział Dyrektor Przedszkola.


§ 10.


Członkowie funkcyjni Prezydium
1. Do zadań Przewodniczącego Rady Rodziców należy:
a) kierowanie pracami Rady Rodziców,
b) współpraca z Dyrekcją Przedszkola i Radą Pedagogiczną w dostosowywaniu zadań i celów Rady Rodziców do konkretnych potrzeb dzieci i Przedszkola,
c) dokonywanie podziału zadań i obowiązków między członków Prezydium Rady
d) współdziałanie ze wszystkimi członkami Rady Rodziców w celu realizacji planu pracy, zwoływanie i prowadzenie zebrań Prezydium Rady Rodziców,
e) kierowanie działalnością finansową Rady Rodziców,
f) określenie zakresu działań dla komisji problemowych,
g) przekazywanie uchwał, wniosków i opinii Dyrektorowi Przedszkola i Radzie Pedagogicznej,
h) reprezentowanie Rady Rodziców na zewnątrz.
2. Zadaniem Sekretarza Rady Rodziców jest:
ą) opracowanie i realizacja harmonogramu spotkań Rady Rodziców,
b) przygotowanie zebrań Prezydium Rady Rodziców,
c) nadzorowanie terminowości wykonania prac Rady Rodziców,
d) sporządzanie protokołów z zebrań Rady Rodziców i Prezydium Rady Rodziców,
e) prowadzenie dokumentacji Rady Rodziców oraz zapewnienie jej prawidłowego przechowywania,
f) zapewnia techniczne warunki pracy prezydium ( przygotowuje materiały do pracy Prezydium, odpowiednią ilość kopii propozycji uchwał, harmonogramu spotkań itp.).
3. Zadaniem Skarbnika Rady Rodziców jest:
a) nadzorowanie całokształtu spraw związanych z działalnością kasowo-fmansową Rady Rodziców zgodnie z obowiązującymi przepisami,
b) organizowanie - wspólnie ze skarbnikami Oddziałowych Rad Rodziców - wpływów finansowych na działalność Rady Rodziców,
c) nadzór nad pełną i bieżącą realizacją planowanych dochodów oraz prawidłową, celową i zgodną z przeznaczeniem oraz obowiązującymi przepisami realizacją wydatków,
d) opracowanie - w porozumieniu z Prezydium Rady Rodziców - projektów planów
finansowych i nadzór nad ich prawidłową realizacją,
e) sprawdzanie na bieżąco dokumentów i dowodów rachunkowo-kasowych oraz zatwierdzanie ich do wypłaty,
f) składanie sprawozdań z działalności finansowo-gospodarczej oraz wykonania planów finansowych Rady Rodziców.


§ 11.


Komisja Rewizyjna
1. Komisja Rewizyjna jest ogniwem kontrolującym pracę Prezydium.
2. Komisja Rewizyjna wybierana jest na zebraniu plenarnym Rady Rodziców Przedszkola w trybie przyjętym dla wyborów Prezydium. Co najmniej jeden członek Komisji Rewizyjnej powinien być dobrze zorientowany w przepisach prawa finansowego i rachunkowości.
3. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą 3 osoby.
4. Komisja Rewizyjna na pierwszym zebraniu dokonuje wyboru przewodniczącego.
5. Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa jeden rok.
6. Komisja Rewizyjna zobowiązana jest do corocznego przeprowadzenia kontroli:
a) działalności poszczególnych ogniw Rady Rodziców pod względem zgodności z przepisami niniejszego Regulaminu i uchwałami Rady Rodziców i Prezydium
b) działalności finansowo-gospodarczej Rady Rodziców w zakresie zgodności z przepisami, oraz przedstawienia oceny tych działalności na posiedzeniu plenarnym Rady Rodziców Przedszkola.
7. Komisja Rewizyjna opiniuje roczne sprawozdanie finansowe i wnioskuje w sprawie udzielenia absolutorium Prezydium za dany rok szkolny na pierwszym plenarnym posiedzeniu Rady Rodziców Przedszkola.
8. Na wniosek przewodniczącego lub skarbnika, bądź na pisemny wniosek przez co najmniej 10 rodziców lub z własnej inicjatywy przeprowadza kontrole doraźne.


§ 12.


Doraźne Komisje Celowe
1. Komisje Celowe są organami powoływanymi:
a) w celu wydania opinii w sprawach opisanych w kompetencjach Rady w §3,
b) w przypadku konieczności rozwiązywania powstałych w Przedszkolu problemów.
2. W skład Komisji Celowych mogą wchodzić członkowie Rady Rodziców, rodzice lub opiekunowie nie wchodzący w skład Rady Szkoły, mający doświadczenie w sprawach, dla których Komisja Celowa jest powoływana.
3. Prezydium może zasięgać opinii ekspertów, i jeśli sytuacja tego wymaga, wynagradzać ich pracę na podstawie uchwały Prezydium.
4. Komisji Celowej przewodniczy jeden z członków Prezydium Rady Rodziców.
5. Komisje Celowe powołuje Prezydium Rady Rodziców na wniosek:
a) z własnej inicjatywy,
b) Dyrektora Przedszkola,
c) grupy rodziców lub opiekunów prawnych reprezentujących, co najmniej 10 dzieci.
6. Komisje Celowe są obowiązane do złożenia sprawozdania ze swych prac na posiedzeniach Prezydium Rady Rodziców.


§ 13.


Zarządzanie funduszem Rady.
1. Rada gromadzi fundusze na wspieranie statutowej działalności Przedszkola z następujących źródeł:
a) składek wnoszonych przez rodziców lub opiekunów prawnych dzieci uczęszczających do Przedszkola,
b) darowizn osób prywatnych i instytucji,
c) wpływów z instytucji i organizacji społecznych,
d) innych źródeł.
2. Środki finansowe zgromadzone w funduszu Rady mogą być przeznaczone na:
a) dofinansowanie zajęć pozalekcyjnych i nadobowiązkowych,
b) dofinansowanie imprez przedszkolnych o charakterze kulturalnym lub oświatowym,
c) wspomaganie dzieci uczęszczających do Przedszkola znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej,
d) zakup pomocy dydaktycznych i naukowych,
e) koszty związane z działalnością Rady,
f) inne cele, wynikające z zadań Rady Rodziców.
3. Podziału zgromadzonych na funduszu Rady środków dokonuje się w oparciu o plan finansowy, tworzony na podstawie projektu przedstawionego przez Prezydium Rady Rodziców.
4. Podstawą wydatkowania środków zgromadzonych w funduszu Rady są:
a) uchwały Prezydium Rady,
b) wnioski Dyrektora Przedszkola,
c) pisemne wnioski w raz z uzasadnieniem składane przez:
- Rady Oddziałowe,
- Opiekunów oddziałów łącznie z opinią Dyrektora Przedszkola.
5. Wysokość dobrowolnej miesięcznej składki na wniosek Prezydium ustala na początku każdego roku szkolnego Rada Rodziców.
6. Jeśli do Przedszkola uczęszcza więcej niż jedno dziecko tych samych rodziców, składka wnoszona jest tylko przez jedno dziecko.
7. Do dysponowania funduszem Rady upoważnione jest Prezydium Rady.
a) środki funduszu gromadzone są na wydzielonym rachunku bankowym,
b) osobami podpisującymi dokumenty bankowe są: Przewodniczący oraz jeden z pozostałych upoważnionych członków Prezydium.
8. W imieniu Rady dokumenty skutkujące zobowiązaniami finansowymi podpisują dwaj członkowie Prezydium łącznie : Przewodniczący i jeden z członków Prezydium.
9. W celu prowadzenia bieżącej dokumentacji administracyjno-księgowej oraz zabezpieczenia prawidłowości jej sporządzania Rada Rodziców może zlecać wykonanie tych prac osobom posiadającym odpowiednie przygotowanie.
10. Wysokość, ilość oraz zasady wynagradzania osób świadczących pracę na rzecz Rady Rodziców ustala Prezydium w drodze uchwały.
11. Dokumenty księgowe muszą być, przed zaksięgowaniem, sprawdzone przez skarbnika pod względem formalnym i rachunkowym oraz zatwierdzone pod względem merytorycznym przez przewodniczącego Rady.


Rozdział 3
PRZEPISY KOŃCOWE


§14.


1. Do podpisywania dokumentów i korespondencji w imieniu Prezydium Rady Rodziców uprawniony jest Przewodniczący Rady Rodziców bądź upoważniony przez niego Wiceprzewodniczący lub Sekretarz.
2. Rada Rodziców posługuje się pieczęcią podłużną o treści:

RADA RODZICÓW
Przedszkole Samorządowe Nr 1
w Janowie Lubelskim

3. Działalność Rady powinna być zgodna z obowiązującymi przepisami władz oświatowych
i Statutem Przedszkola.
4. Jeżeli uchwały i inne decyzje Rady Rodziców są sprzeczne z obowiązującymi przepisami szkolnymi lub interesem Przedszkola i mogą wywoływać w swych konsekwencjach ujemne skutki społeczne - Dyrektor Przedszkola zawiesza ich wykonywanie i bezzwłocznie, nie później niż w ciągu 14 dni ma obowiązek uzgodnić z Prezydium Rady Rodziców tok postępowania w sprawie będącej przedmiotem uchwały.
5. W razie braku uzgodnień o których mowa w pkt. 4 Dyrektor Przedszkola lub Rada Rodziców przekazuje sprawę do rozstrzygnięcia organowi prowadzącemu lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny.


§ 15.


1. Regulamin Rady Rodziców przyjmowany jest przez Radę Rodziców Przedszkola.
Do przyjęcia Regulaminu wymagana jest większość 2/3 głosów spośród obecnych na zebraniu członków Rady Rodziców.
2. Zmiany w Regulaminie wymagają trybu określonego w pkt. 1.
3. Propozycje zmian Regulaminu mogą być zgłaszane przez:
1) Prezydium Rady,
2) Dyrektora Przedszkola,
3) Oddziałowe Rady Rodziców,
4) rodziców i opiekunów prawnych, reprezentowanych przez co najmniej 20 osób.
Janów Lubelski, dnia  

 

Naszą witrynę przegląda teraz 2 gości